August Šenoa : Zlatarevo zlato

AUGUST ŠENOA:
ZLATAREVO ZLATO



O čemu Šenoa govori u predgovoru?
Šenoa već u prvoj rečenici predgovora tj. svoga obraćanja štiocu iskazuje
motiv svoga pisanja, pokazuje što ga je nagnalo da se prihvati upravo ove
teme:

“Iznosim pred tebe prijatelju hrvatske knjige malenu sliku burne naše
 davnine. Nadam se da će ti mila biti, jer je naša, nadam se da ćeš i
 mojemu peru oprostiti gdje je pogriješilo, jer da je u peru bilo toliko
 vještine koliko je bilo ljubavi za našu stvar, knjiga bi bila bez prigovora.”

Šenoa zatim izvještava svog čitaoca o tome kako je došao do fabule
romana, kako je kopao po starim pisohranama, drevnim knjigama i
drugim listinama:

“Premećuć po arhivu Grada Zagreba stare zaprašene artije u kojih sto
 godina nije bila ruka dirnula, naiđoh in ljutu i krvavu pru među silnim
 podbanom Gregorijancem i građani zagrebačkimi. Starina Krčelić znao je
 za tu pravdu ali nije joj znao razlog. A ja otresi prašinu, i eto pred mojim
 očima crno na bijelom zašto se podban i Zagreb zavadiše i zašto je silni
 velikaš pao. Eto ti gotove pripovijetke, viknuh radostan i naoštrih pero.
 Stao sam slagati listine, čitati i čitati do zlovolje. Kupio sam ovdje, kupio
 ondje, prebirao zapisnike, račune, učio knjige i stare i nove. Kopao sam
 da iskopam ruševine starog Zagreba, kopao da uskrisim iz groba stare
 hrvate kakvi bijahu u zboru, u domu, na bojištu. I pomože Bog. U duši
 mojoj oživiše divne slike, ja sam ih skupio, nadrtao, i evo ih pred tobom,
 štioče dragi.”

Što je prema Šenoi težište ovoga djela?
Težište ovog djela je sasvim mala slika prošnosti naše burne domovine.

Razvrstaj likove na pozitivne i negativne!
Pozitivni likovi su: Magda, Dora Krupić, Stjepko Gregorijanec,
                           Pavao Gragorijanec, Niko Gregorijanec,
                           Jerko Gregorijanec, Petar Krupić, Miloš.

Negativni likovi su: Grga Čokolin, Klara, Ungnad Krsto,
                             Stjepko Gregorijanec.




Što zaključuješ iz vanjskog i moralnog opisa svakog pojedinog lika?
Pažljivo razmotrivši vanjski i moralni opis svakog pojedinog lika mogu
zaključiti ovo: Izgled likova bi trebao nagovijestiti i njihov moralni lik,
ali na primjeru opisa Magde, Jerka… uviđamo da to i nije tako, i da Šenoa
ustvari želi pokazati kako izgled često vara i kako odijelo ne čini čovjeka.

Tko je glavni intrigant u ovom djelu?
U ovom romanu glavni intrigant je Grga Čokolin.

Koji je događaj u djelu utjecao na daljnji tok i preokret same fabule?
U romanu imamo očitu situaciju kada se čitava stvar preokrenula
zahvaljujući nikom drugom doli Grgi Čokolinu. To je situacija kada
se Klara beznadno zaljubi u Pavla Gregorijanca koji se treba oženiti
s Dorom i živjeti sretno. Grga Čokolin nagovara Klaru na umorstvo
Dore, što će se i te kako odraziti na cijelu fabulu.

Koji lik u ovom djelu je suprotan intrigantu?
Lik koji je suprotan intrigantu i pokušava razriješiti i isparaviti ono što je
intrigant smislio je Jerko.

Kakvi su likovi u ovom djelu?
Neki likovi su čvrsti i nepopravljivih karaktera (Klara, Grga),
dok su drugi samo zavedeni i lako popravljivi (Stjepko, Petar).

Što zaključuješ promatrajući ljubavnu i povijesnu fabulu ovoga djela?
Kada pobliže promotrimo ljubavnu i povijesnu fabulu uvidjet ćemo da
ljubavna fabula i te kako utječe na povijesnu i da se ne može zanemariti.
U ovom romanu nema epizoda koje bi se mogle izbaciti a da se to ne
odrazi na čitavu fabulu.

Što misliš o jeziku kojim je djelo napisano?
Meni se osobno Šenoin jezik nije svidio. Posebne teškoće su mi
stvarale tuđice a i samo narječje. Pohvalno je to što je Šenoa pokušao
pisati jezikom koji je bio aktualan u to vrijeme, ali da se mene pita puno

veći uspjeh bi postigao da je pisao običnim i strogo književnim jezikom.

Primjedbe