Eshil : Okovani Prometej
ESHIL:
OKOVANI
PROMETEJ
Bilješke o piscu:
Kao
za većinu antičkih pisaca, tako i za Eshila nemamo mnogo biografskih
podataka.
Rodio se 525. god. pr. n.e. u Eleusini. Potjecao je iz
zemljoposjedničkog
roda. Bio je svjedok svrgnuća tiramide u Ateni,
uspostavljanja
demokratskog uređenja i uspješne borbe protiv intervencije
aristokratskih
država. Bio je, kako ga neki nazivaju, "otac tragedije".
Iz
njegovih pjesama vidi se da je bio pristaša demokratske države, iako je
pripadao
konzervativnoj grupaciji u samoj demokraciji. Ta je grupica imala
znatnu
ulogu u Ateni u prvim desetljećima. Eshil je sudjelovao u borbi
protiv
perzijanaca i to na bitki na Maratonu, kod Salamine i Plateje.
Eshilove
političke simpatije očituju se u njegovim djelima. Engels ga je
opisao
kao jasno izraženog tendencioznog pjesnika. Nastali su golemi
nesporazumi
i svađe između Eshila i naroda. Uzroci tih nesporazuma nisu
poznati.
Zbog tih nesporazuma morao je provesti posljedne godine života
na Siciliji
izvan domovine. Znao je i prije odlaziti tamo i prikazivati svoje
drame.
U sicilijanskom gradu Geli umro je 456. god. pr. n.e.
Sadržaj:
"Nebo
i zemlja bijahu stvoreni" - tim riječima Eshil započinje svoje djelo.
Zemlja
je vrvila životinjama ali nije postojao jedan duh koji bi vladao
zemljom
u svoju korist. Za takvo stvorenje mudri Prometej sin Japetov
uzme
ilovaču, nakvasi je vodom i stane ju mjesiti. Iz te smjese nastane lik
po
vanjskom izgledu jednak bogovima ali bez duše. Da bi stvorio dušu
uzme
iz životinja sva dobra i zla svojstva i zatvori ih u grudi čovjeka.
božica
Atena mu je pomogla u tome što je tom liku udahnula duh
(božanski
dah). Tako su nastali ljudi koji su mogli gledati i slušati, ali nisu
mogli
vidjeti niti čuti. Sve što su radili bilo je bez smišljene osnove.
Živjeli
su pod zemljom u mračnim pećinama. Tada ih je Prometej počeo
podučavati
kako će vidjeti, čuti, uptrebljavati životinje, ploviti morem,
hraniti
se, lječiti se... ukratko - uputio ih je u sve životne potrebe.
Na
nebu je sa svojom obitelji vladao Zeus. On je pokorio svog oca Krona i
Titane
(stari bogovski rod). Prometej je bio tog Titanskog roda.
Bogovi
su počeli od ljudi tražiti da ih časte uz uzvrat njihove zaštite.
U
Mekoni organizirali su susret bogova i smrtnika. Tamo su se utvrdila
prava
i dužnosti ljudi. Prometej je zastupao ljudski narod kako ga bogovi
ne bi
previše iskorištavali. On sa svojom lukavljušću želi prevariti bogove.
Bogovi
su imali izabrati što žele od jednog bika. Prometej je ubio tog bika
i
od njega je stvorio dva kupa. U manjem kupu bijaše svo meso, mišići,
mozak,
utroba... ukratko - sve korisno, a u drugom većem kupu bijahu
kosti
i salo. Zeus je rekao da je ta podjela nepravedna. Prometej mu je
predložio
da izabere koji od dva kupa želi. Zeus se odluči za veći kup i
odgrne
ga. Strašno se razljuti na Prometeja kad je pred sobom našao
samo
salo i kosti. Za uzvrat Zeus je ljudima uskratio posljedni dar za
savršen
život - vatru. No Japetov sin je i za to našao rješenje.
Pomoću
užarene tinjajuće treščice na zemlji je stvorio prvi plamen od
kojeg
su ljudi dobili ogromnu korist. Zauzvrat je Zeus stvorio novo zlo.
Naredio
je Hefestu, bogu vatre i umjetnosti, da napravi varljivi lik lijepe
djevojke.
Sama Atena iz zavisti prema Prometeju ogrne djevojku sa
bijelom
svjetlucavom haljinom, a glavu joj ovjenča svježim cvijećem i
zlatnom
vrpcom. Hermo joj dade dar govora a Afrodita svaku dražesnost i
milinu.
Zeus je tako stvorio to ljupko zlo i dao mu ime Pandora.
Hermo
odvede Pandoru na Zemlju i uputi je prema Epimeteju. Prometej je
uzalud
opomenuo jadnog Epimeteja da se čuva bilo kakvog božjeg dara.
Epimetej
je ugostio Pandoru. Do tada su ljudi na zemlji živjeli mirno,
slobodno
i bez ikakve nevolje. Pandora je sa sobom nosila lonac pun
nevolja
i ulaskom u kuću ga otvori. Tako je na zemlju došlo zlo. U loncu je
bila
samo jedna dobra stvar, a to je bila nada. Pandora nije dala nadi da
izađe
iz lonca, nego ga poklopi prije njezinog izlaska. Eshil groznice i
razne
druge beščujne, ali vrlo mučne nevolje opisuje kao čete bez dara
govora.
Čak i smrt koja je nekad sporo dolazila ubrzala je svoje korake.
Sve
krivice za taj čin Zeus je predao Hefestu i njegovim slugama.
Hefest
je morao Prometeja lancima prikovati na stijenu Kavkaza pred
strahovitim
ponorom. Hefest je tu naredbu izvršio. Jadan Prometej nije
smio
zaspati niti kleknuti nego samo mukotrpno stajati. Nezasitan Zeus
mu
pošalje još i orla koji bi mu svaki dan kljuvao jetru.
Pojedena
jetra bi svaki dan nanovo izrasla. Zeus je rekao da te patnje trebaju trajati
sve dok jedan zemljanin ne daruje svoj život smrti i tako preuzme krivicu na sebe.
Nakon nekoliko tisuća stoljeća naišao je tamo Heraklo u potrazi za zlatnim
jabukama. Čim je to ugledao napnuo je luk, odapnuo strijelu i skinuo orla sa
Prometejevih koljena. Zatim mu je skinuo okove i poveo oslobođenog Prometeja sa
sobom. Kako bi ispunio Zeusovu volju Heraklo mu namjesti zamjenika Kentaura
Hirona koji je bio spreman umrijeti premda je bio besmrtan. Kako Zeusa ne bi
optuživali da je oslabio Prometej je morao nositi željezni prsten s ukovanim
komadićem kavkaške
stjene.
Tako je Zeus mogao govoriti daj je Prometej još prikovan na Kavkaz.
Dojam o djelu:
Eshil
u svom djelu prikazuje nastanak čovječanstva, ali taj nastanak nije
znanstveni
nego vjerski. On opisuje Prometeja kao tvorca čovječanstva.
Slikovito
nas opisuje kao predmet od ilovače bez sposobnosti ikakvog
razmišljanja.
Sam razvoj uma ne prepuštaje čovjeku nago ga opisuje
poput
jedne škole. U to vrijeme vjerovalo se u bogove i zbog toga u
svakom
tadašnjem djelu sudbinu ljudi određuju bogovi, pa i u ovom.
Uz
glavnu temu tj. nastajanje čovječanstva, opisuje i poštenost i
darežljivost
ljudi prema stvoritelju. Eshil opisuje nastajanje zla kao
zavist
i osvetu bogova. Tako on zamišlja nastajanje čovječanstva.
Primjedbe
Objavi komentar