Marko Marulić : Judita
MARKO MARULIĆ:
JUDITA
MARULIĆEVA JUDITA
Naslov
djela sadrži čitav sadržaj, temu i jezik kojim je napisan:
“Libar Marka Marulića Splićanina
u Kan se uzdarži istorija svete
udovice
Judit
U verslih hrvacki složena
kako ona ubi vojvodu Olofenea
po
svidu vojske njegove
i
oslobodi puk izraelski
od
velike pogibili”.
Teme:
Juditino oslobađanje grada Jeruzalema
Smionost udovice Judite
Juditina vjera
Rodoljublje
Sukob dobra i pravde sa zlom i nepravdom
Djelo
je posvećeno Marulićevu kumu Dujmu Balistiliću.
Nakon
naslova slijedi posveta koja započinje:
“Poštovanomu Isukarstu papu i parmananu
Splitskoem
gospodinu
dom Dujmu Balistiliću kumu svomu.
Marko
Marulić Umiljono priporučeuje z dvornim
poklonom
milo poskita.”
U
posveti se saznaje gotovo sve o djelu: izvor, inspiracija, kome je djelo
namjenjeno,
uzor po kome je napisano, kratki sadržaj i vrijeme kada je
napisano.
Izvor:
Biblijska
priča o Juditi, hebrejskoj junakinji, koja je spasila svoj narod
od propasti.
Priča o Juditi dio je starog zavjeta, koji Marulić naziva starim
testamentom.
Marulić
ističe namjeru da pribliči Juditu običnom čovjeku.
Na
kraju posvete Marulić navodi vrijeme nastanka “Judite”.
“Od rojen’ja Isukarstova u puti godišće
parvo nakon
tisuća i pet sat, na dvadeset i dva
dni miseca Aprila,
u Splitu gradu”.
Djelo
je podijeljeno na šest pjevanja koja se zovu libari.
Na
početku svakog piše što se u njemu nalazi. Marulić djelo započinje
invokacijom:
“Dike
ter hvaljen’ja presvetoj Juditi,
Sminja
nje stvoren’ja hoću govorit;
zato
ću moliti, Bože tvoju svitlost.
Ne
htij mi kratiti u tom punu milost.”
U prvom pjevanju Nabukodonosor nakon što
je dobio Arfaksada, posla
Holoferna
da s vojskom osvaja države jer je želio gospodariti čitavim
svijetom.
U drugom pjevanju opisuju se osvojeni
krajevi. Akiora su veziri zamrzili
jer
je govorio istinu.
To
je bio razlog da je u trećem pjevanju
holoferno prognao Akiora u
Betuliju.
Građani Betulije su izgubili nade u spas, te se žele predati
Holofernu.
Judita ih zato kori:
“Tko ste, da ćete moć Božju iskusiti,
jer
svim vekšu nemoć, vekši gnjiv raditi.
Jer
se razsarditi hoće tom ričju Bog.
Pri
ner se smiliti, ni dati nam odlog.”
U četvrtom pojevanju Judita sa svojom
sluškinjom Akrom odlazi van
grada
u Holofernov logor. Kako joj je Bog dao ljepotu, Holoferno se za
njom
pomamio.
U petom pjevanju je Holoferno saspao
mrtav pijan poslije gozbe, a
Judita
mu je odsjekla glavu i stavila ju na zidine grada. U istom Pjevanju
Akior
se obratio i odlazi živjeti u Betuliju.
U šestom pjevanju opisan je bijeg i
raspad Holofernove vojske, nakon
što
su vojnici ugledali njegovu glavu na zidinama. Judita je živjela jako
dugo;
čak sto i pet godina. Nakom smrti narod ju je sedam dana
oplakivao
i dovjeka štovao.
Sinteza:
Ovaj
rodoljubno-religiozno-alegorijski ep se sastoji od šest djelova, tj. od
šest
pjevanja ili libara. Stil je vrlo slikovit, sa puno usporedbi i metafora.
Likovi,
posebice Judita opisani su vrlo detaljno; kako njihov izgled tako i
karakter.
Ep odiše ljubavlju prema Bogu i domovini i potiče narod na vjeru
u
Boga, obranu domovine i hrabra djela.
BIBLIJSKA JUDITA
Judita
je povijesna knjižica, pisana Hebrejskim jezikom. Iako se u njoj
iznosi
puno podataka, povijesnih i zemljopisnih, glavna joj je namjena
pouka
što dolazi iz priče. Judita je jedan od rijetkih dijelova Biblije koji
više
podsjeća na Novelu nego na Svetu Knjigu. U djelu nepoznatog autora,
posebno
se ističe židovsko rodoljublje i religija. Religija se na neki način
izjednačuje
sa životom naroda, a Judita, kao simbol, predstavlja židovski
narod.
Radnja se odvija u Esdrelonu, kod Armagedoma. Djelo datira oko
drugog
ili prvog stoljeća pr. Kr. i sastoji se od ovih pet dijelova:
1. Holofernov vojni pohod
2. Opsjedanje Betulije
3. Judita
4. Judita i Holofern
5. Pobjeda
1. Holofernov vojni pohod
Nabukodonosor,
koji je bio kralj Asiraca, ratovao je protiv kralja
Arfaksada.
Kako bi ga lakše pobijedio Nabukodonosor je pozvao sve svoje
susjede
da mu se pridruže u borbi. Njegovi susjedi su se samo nasmijali,
te
se on strašno rasrdio i odlučio ih sve pokoriti. Pošto je sam sa svojom
vojskom
pobjedio Arfaksada, pozvao je svog najboljeg vojskovođu –
Holoferna,
te mu naredio da uzme 120 tisuća vojnika i 20 tisuća konjanika
i
krene u rat sa susjedima. O njegovoj okrutnosti svjedoči i ovaj citat:
“Neka tvoje oko nezna milosti prema
odmetnicima,
nego kamo god dođeš, podvrgni ih
smrti i pljački,
u svoj zemlji koja ti je povjerena.“
Holofern
je uspješno ratovao, rušio, palio, te pljačkao i ubijao svakog tko
mu
se našao na putu. Uskoro je stigao do velike Judejske ravnice i tu su
utaborio
da skupi hranu za vojsku. Izraelci koji su živjeli u Judeji su čuli za
Holoferna
i užasavali su se na samo njegovo ime. Zato su se svi Izraelci iz
Judeje,
na poziv svećenika Joakina, ujedinili u molitvama za svoju zemlju:
“Tada narod pade ničice,
Iskaza štovanje bogu svome i zavapi:
Gospode,
Bože nebeski, pogledaj oholost njihovu,
budi milostiv poniznosti
roda našega i obaziri se danas na
lica sebi posvećenih!“
Kada
je Holofern čuo da se Izraelci ne žele predati, pitao je Ahijora o
Izraelcima.
On mu je rekao neka ne napada Izraelce “ako nema grijeha
pred
bogom“, jer će ih štititi njihov Bog, a njegova vojska će izgubiti.
Holofernu
se to nije sviđalo, pa ga potijera k Izraelcima.
2. Opsjedanje Betulije
Holofern
je ipak odlučio napasti Betuliju, te je naredio svojoj vojsci da blokiraju
puteve što vode u brda. Kada su ih Izraelci vidjeli, nisu se uplašili, već su
još čvršće odlučili obraniti svoj dom. Savjetnici su uvidjeli da će teško
izvojevati pobjedu, te su savjetovali Holoferna da zatvori izvore iz kojih su
Izraelci dobivali vodu. Nakon 34 dana opsade Izraelci su tražili od stariješine
Ozija da ih preda Holofernu, jer nisu željeli umrijeti od žeđi. Ozije im
odgovori:
“Budite hrabri, braćo, ustrajmo još pet
dana,
za kojih će Gospod Bog naš
izliti na nas milost svoju:
Zacijelo nas neće napustiti zauvijek.
Prođe li tih pet dana bez ikakve
pomoći,
izvršit ću što tražite.“
3. Judita
Za
sve to je doznala pobožna udovica Judita. Kako je bila vrlo pobožna
ona
je osudila obećanje gradskih starješina da će im Bog pomoći za pet
dana:
“A tko ste vi da danas iskušavate Boga
I postavljate se iznad Boga među
ljudima?“
Odlučila
je pomoći svome narodu, te je “glasno zavapila Gospodu, posula
glavu
pepelom i razotkrijela kostrijet koju je nosila na bokovima “.
4. Judita i Holofern
Judita
je obukla svoje najljepše haljine i otišla kod Holoferna. Holofern se
zadivio
njezinoj ljepoti i pozvao ju u svoj šator da mu kaže što želi. Ona
muje
ispričala svoj plan kako da osvoji Izrael, a on joj je divivši se njenoj
mudrosti
ispunio sve što je tražila. Četvrtog dana Holofern je priredio
gozbu
i pozvao Juditu. Holofern je popio puno vina i zaspao i ostao sam s
Juditom.
Judita je tada uzela mač i odsjekla mu glavu, spremila ju u vreću
i
pobjegla iz njegovog logora. Vratila se u Betuliju i pokazala glavu
stariješinama,
te rekla:
“Bog ga je pogodio rukom jedne žene!
Neka živi Gospodin
koji me zaštitio na putu kojim sam
hodila!
Svi
ljudi se poklone Bogu i Ozija reče:
“Blagoslovljena bila, kćeri, od Boga Svevišnjega
Više od svih drugih žena na zemlji!
Blagoslovljen Gospod Bog stvoritelj
neba i zemlje,
Koji te vodio da odsječeš glavu vođi
neprijatelja naših!“
5. Pobjeda
Kada
su drugo jutro našli Holoferna i shvatili da ga je ubila žena, vojnici
su
se strašno uplašili i počeli povlačiti. Izraelci su ih istjerali do kraja, a
svećenik
Joakin i stariješine iz Jeruzalema su došli vidjeti što je Bog učinio
da
pomogne Izraelcima. Kada su vidjeli juditu pozdravili su je:
“Ti si slava Jeruzalema!
Ti si najviši ponos Izraela!
Ti si uzvišena dika roda našega!...
Poslije
su napravili gozbu u Juditinu čast, a ona je zapjevala zahvalnicu,
koju
su svi prihvatili. Poslije mjesec dana slavlja Judita i ostali su se
povukli
svojim domovima. Judita je umrla u 105. godini života.
Primjedbe
Objavi komentar